Studio Cité knoeit met je zintuigen
Hoe ervaar je de wereld als je zintuigen het niet meer goed doen? Of je voor de gek houden? In Studio Cité van Benjamin Vandewalle kun je jouw perspectief (soms letterlijk) op de kop draaien. Tijdens Kaapstad neemt hij het Pieter Vreedeplein over met zijn spiegelkar en laat hij Tilburgers kennis maken met, hoe hij het zelf noemt, analoge psychedelica.
Benjamin is danser en doorliep de Koninklijke Balletschool in Antwerpen. “In de hedendaagse danswereld ontdekte ik dat performance en theater de plek is waar alles samenkomt. Ik werk niet alleen met dans en lichaamsbeweging, maar vooral de manier waarop daarnaar gekeken wordt en wat de rol van de kijker is.” Ook bij Studio Cité staat de rol van de waarnemer centraal. “De kijkdozen vormen eigenlijk een choreografie waarmee de toeschouwer via de spiegels een ander lichaam krijgt. En daarmee een andere kijk op diens omgeving, of zichzelf.”

Interne microscoop
Benjamin: “Een groot deel van mijn praktijk is geworteld in vipassana meditatie. Een techniek die ervan uitgaat dat de manier waarop wij naar de wereld kijken radicaal beïnvloedt hoe wij in de wereld staan en daarin handelen. Tijdens zo’n meditatiesessie observeer je gedetailleerd wat er gebeurt in je lichaam, met je gedachten, je ademhaling en je emoties. Hierdoor verandert uiteindelijk je beeld van je leefwereld, van je zijn. Ik vond dat heel inspirerend. In kunst en theater gaat het ook om observatie, en gaat het ook om deze ervaring.” Met Studio Cité wil Benjamin andere kaders meegeven om de wereld te observeren. “Niet om te zeggen wat het juiste kader is, maar vooral om te laten zien dat er verschillende manieren zijn om de werkelijkheid te ervaren.”

Analoge psychedelica
Het effect van Studio Cité kan overweldigend zijn. “Mensen raken soms echt van hun melk, van slag,” vertelt Benjamin. “Er zijn drie factoren die de ervaring van je lichaam in de ruimte bepalen: je zicht, je slakkenhuis en je proprioceptie.” Dat laatste woord moesten we zelf ook even googelen. Het is een van je zintuigen waarmee je, wanneer je bijvoorbeeld je hand achter je rug steekt, wéét waar je hand ongeveer is. “Door die spiegels in Studio Cité ga je die zintuigelijke waarnemingen helemaal door elkaar halen, omdat ze je iets anders laten zien dan je lichaam je vertelt.”
Terug kind worden
Benjamin werkt voornamelijk in de publieke ruimte. Het potentieel aan mogelijkheden in de stad vangen of anders invullen is waar voor hem de uitdaging ligt. “In principe is het werk voor iedereen, van alle leeftijden. Maar de leukste reacties zijn wel van volwassen mensen die voor even terug kind worden. Omdat ze iets meemaken voor de eerste keer, een nieuwe ervaring opdoen. Het is zo’n nieuwe wereld die zich opent, en dat geeft iets heel kinderlijks.”

